Mårten Melin svarar!

För ett tag sedan gav vi er möjligheten att ställa frågor till författaren Mårten Melin som skrivit boken Jävla Lucia. Några av er tog chansen och här är svaren på de frågor som vi fick in..: )

Använde du just ordet jävla i rubriken för att locka folk som vill
läsa den ?

Mårten– Ja, haha. Det finns nästan inga barnböcker med en svordom i titeln.
Fast jag tycker svordomen är berättigad, den har ju med Lucias
ursprung att göra.

Känner du igen dig själv i boken?

Mårten– Ja, Martin är ganska mycket ja. I alla fall i början av boken. Jag var
också olyckligt kär, men det kom aldrig någon och hjälpte mig …!

Hur fick du iden till bokens handling och händelser?

Mårten– Min favoritbok är Mästaren och Margarita och jag tänkte att jag skulle
skriva en barnbok som var lite som den. Nu blev det aldrig så, Jävla
Lucia påminner mer om en gammal bortglömd bok som heter The Sorrows of
Satan. Men katten har jag snott från Mästaren. Författare stjäl
allting!

Kom du på rubriken före eller efter bokens handling var klar ?

Mårten– Jag minns inte riktigt, jag vet att ett kort tag hette boken Jävla
unge, men det ändrade jag under skrivandets gång. Jag gillar när titeln
dyker upp i boken, Martin tänker ju Jävla Lucia någonstans. Andra av
mina boktitlar som dyker upp i sin boks text är Liksom helt magiskt och
Som trolleri.

Tack för ditt engagemang Mårten!

/Karolina Persson

Kommentera

